”Bij Jennen doen we veel dingen heel anders, dat maakt het werk zo veel leuker”

“Ik ben Jennen Advies nu zo’n 16 jaar geleden begonnen. Daarvoor heb ik bijna tien jaar bij verschillende grote en middelgrote accountantskantoren gewerkt. Vakinhoudelijk heb ik daar heel veel geleerd, maar ik leerde ook dat de cultuur van een groot kantoor niet helemaal bij mij paste. Omdat ik het werk inhoudelijk wél heel leuk vond, besloot ik om een eigen kantoor te beginnen. Daarbij wilde ik veel dingen volledig anders gaan doen. Zo heb ik vanaf het begin bijvoorbeeld veel geïnvesteerd in automatisering. Ik wilde mij niet meer bezighouden met het overtikken van zaken en het vullen van lijstjes. Ik wilde meer kunnen doen in dezelfde tijd. En mij vooral bezighouden met de leukste kanten van ons vak, het adviseren van ondernemers.”

Die focus op automatisering is Pim altijd blijven houden, ook toen Jennen Advies ging groeien. Daardoor heeft het kantoor nu nog steeds een hogere mate van automatisering dan veel andere kantoren. Volgens Pim vraagt dat wel om bepaalde skills. “Als je bij ons komt werken moet je je die digitale manier van werken dus wel eigen kunnen en wíllen maken. Onze klanten komen hier echt niet meer met een mapje met papieren binnen.”

Zelf doen

Naast digitalisering staat ook zelfredzaamheid bij Jennen hoog in het vaandel. “Op dit moment werken we met een team van tien man. Anders dan de meeste andere kantoren is het hier niet formeel en zijn we totaal niet hiërarchisch georganiseerd. We hebben een aantal seniors in huis, die zich vooral bezighouden met relatiebeheer en de advisering. Uiteraard hebben zij het meeste contact met onze klanten. Daarnaast bestaat het team uit een aantal mediors en assistenten. Maar zij mogen in principe ook alles doen, totdat ze vastlopen. Nu roepen heel veel kantoren dat ze het zo doen, maar in de praktijk is dat niet zo, of in veel beperktere mate. Bij ons is het écht zo.”

Dit betekent dat als je bij Jennen wilt gaan werken, je ook wel een bepaalde mate van zelfredzaamheid moet hebben. “Je moet het leuk vinden om zelf dingen uit te zoeken en met een oplossing te komen,” aldus Pim. “Desnoods in overleg met de klant. Iedereen hier mag onze klanten zelf benaderen. Sterker nog, dat stimuleren we juist. Want als je veel contact hebt met een klant en daar regelmatig om tafel zit, krijg je een veel beter gevoel bij hoe een bedrijf werkt. Daar leer je snel van, bovendien maakt het je werk veel leuker.”

Betekent die zelfredzaamheid dan ook dat je er bij Jennen Advies alleen voorstaat? Pim: “Nee, natuurlijk niet. We zitten sowieso altijd met een team op een klant. We begeleiden je goed. En je mag best wel eens kopje onder gaan of fouten maken. Als je maar probeert er zelf uit te komen. Lukt dat niet? Dan staan de deuren hier altijd open en kan je met iedereen overleggen. En kom je er wel zelf uit? Dan kan je snel doorgroeien. Je hoeft dan echt niet drie jaar te wachten tot je een stap kunt maken, zoals bij veel grotere kantoren gebruikelijk is.”

Thuiswerken

Bij Jennen is het trouwens ook mogelijk om je werkweek zelf in te delen en thuis te werken. Pim: “Als jij in ons team past en je thuis voelt bij hoe wij werken, maakt het ons echt niet uit hoe en wanneer jij je werk doet. Al is dat thuis, of ’s nachts. Dat geldt voor iedereen. Al zijn de meeste mensen uit het team vrijwel dagelijks op kantoor te vinden. Gemiddeld werken ze maar één dag in de week thuis, de rest zijn ze hier. Terwijl dat helemaal niet hoeft. Maar ze zijn graag hier. Dat is een goed teken, en wel zo gezellig.”